This post is a paid post and is made in cooperation with the listed companies and / or their products. All hyperlinks are therefore paid hyperlinks.

I träningsvärlden är det allt mer populärt att träna med en viktväst på sig. Det är ett sätt att göra sin träning lite tyngre, lite mer utmanande samt mer effektiv. Sedan är det ett skonsamt sätt att göra det på, eftersom vikten är jämnt fördelad runt överkroppen. En mycket stor fördel att träna med en viktväst mot att ha fria vikter är at du får fria armar och händer. En tyngre viktväst är perfekt att ha på dig då du utövar styrketräning och uthållningsträning. En lättare viktväst passar bra om du ska promenera eller jogga. Med viktvästen får du extra vikt, som gör att det blir lite tyngre då du gör dina övningar. Det gör att du måste jobba hårdare och du får en träning som blir mer utmanande. Sedan gör det att du förbränner mer energi och du blir även starkare. Det är dock viktigt att du väljer en viktväst som sitter bra, den ska sitta som ett extra skinn på din kropp.

Många fördelar med en viktväst

En viktväst har många fördelar. Genom att använda en sådan kan du på enkelt sätt öka belastningen då du tränar. Den fungerar även utmärkt att ha på sig i vardagen. Det gör att du får extra träning samt en bättre hållning. Den kan användas under olika träningsformer för att ge dig en ökad belastning. Den gör dig starkare! Bland bra övningar att göra med en viktväst på dig är att köra burpees, pushups eller squats. Vanliga vikter på västarna är 10, 20 och 30 kilo, men det finns även tyngre.

Köpa viktväst

Om du tänker att du ska köpa dig en viktväst, fundera då på när du tänkt att använda den, vid vilken träning. Det så att du kan välja rätt vikt på den. Sedan är det som sagt ett måste att den sitter bra på din kropp, så att den blir så att säga en del av den.