This post is a paid post and is made in cooperation with the listed companies and / or their products. All hyperlinks are therefore paid hyperlinks.

Att vara sund och rask är en bra grundförutsättning för välmående. Många sjukdomar kan man inte förebygga eller skydda sig mot. I de fall man kan förebygga, så handlar det oftast om att ta hand om sin kropp. Ett område som är väldigt viktigt är för det generella välbefinnandet är ryggen. Ömhet och smärtor i ryggen påverkar nästan allt man gör med sin kropp, och är väldigt negativt för såväl humör som energinivå. Här listas därför ett par snabba tips om  hur man tar hand om sin rygg.

Aktiv livsstil

Det är ganska allmänt känt att regelbunden träning i rätt proportioner är gynnsamt för rygg och kroppen generellt. Att hålla sina muskler omkring mage och rygg i form motverkar onödigt slitage. Men det som förmodligen är allra viktigast när det gäller ryggens välbefinnande, är att generellt ha en aktiv livsstil. Det vill säga att man rör på sig dagligt. Allt fler av oss har stillasittande jobb på kontor och liknande. Därför är det väldigt viktigt att tänka på att röra sig när möjligheten ges. Man kan ta korta pauser där man går och står. Små ändringar i vanor kan också vara värdefullt, som t.ex. att ta trappor istället för hiss, eller att cyklar eller promenera när transporter inte kräver att man tar bilen.

Hållningskorrigerande kläder och ergonomi

När man har arbetsuppgifter som innebär ensidiga repetitioner eller tunga lyft, då bör man ha koll på ergonomi. Att lyfta rätt och att se till att man har rätt arbetsställning är alfa och omega när det gäller att förebygga ryggproblem. Det handlar om att ha sin kropp och rygg i så naturliga positioner som möjligt. Därför har det även stor betydning för ryggen att ha en bra hållning. Många har det naturligt, och det hjälper att vara i bra form. Men väldigt många svenskar har stor förbättringspotential när det gäller hållning. Träning och att vara medveten om sin hållning kan hjälpa, och det finns numera även hjälpmedel att få i form av hållningskorrigerande kläder. En hållningströja kan hjälpa en med att fokusera på en bra hållning, och den kan stötta och stimulera så att man håller ryggen i en bättre position.