This post is a paid post and is made in cooperation with the listed companies and / or their products. All hyperlinks are therefore paid hyperlinks.

Plattfot är ett ganska vanligt tillstånd som innebär att fotens valv är nedsjunkna. Vanligtvis är foten aningen böjd både tvärs över foten och på längden, men vid plattfothet saknas dessa böjningar helt eller till en viss grad, så att fotsulan är platt. Småbarn har vanligtvis plattfot fram till cirka 4 års åldern, eftersom fötterna inte är fullt utvecklade. Hos en del personer utvecklas fotvalven aldrig helt, vilket leder till plattfot. I vissa fall kan plattfot även bero på någon sjukdom eller att man skadat eller brutit ben i foten.

Plattfot hos vuxna ger ofta inga eller väldigt lindriga besvär. Hos en del personer kan det dock orsaka felstigning, vilket kan ge upphov till smärta i fötterna eller andra delar av kroppen som belastas felaktigt. Besvären behandlas vanligtvis med plattfot inlägg.

Skor och plattfot inlägg

Om man lägger märke till att foten inte har utvecklats korrekt hos ett barn kan man förebygga plattfothet med hjälp av skoinlägg som rättar till fotens position. Vuxna person kan däremot inte bli av med tillståndet, men man kan reducera eventuell smärta och obehag med hjälp av iläggssulor och bekväma skor.

Plattfot innebär ofta att vristen böjs inåt och hålfoten planas ut. Därför ska man helst använda skor som ger ett bra stöd under foten och som även stödjer vristen. Högkvalitativa gymnastikskor med fotriktiga sulor och ett skaft som ger stöd runt vristen är ett bra val om man har fotproblem. På sommaren kan man även använda ortopediska sandaler, men tänk på att välja en modell med stadiga remmar som sitter ordentligt, utan att klämma på foten. Kängor eller vandringsskor är ett annat bra alternativ för dem som lider av plattfot. Denna typ av skor kan knytas åt, så att de stödjer foten.

Oavsett vilken typ av skor du använder kan iläggssulor vara till stor hjälp. Plattfot inlägg eller iläggssulor kan användas i alla sorters skor. De korrigerar fotens position, vilket främjar kroppshållningen, dämpar stötar och minskar belastningen på vristen.